Henri Dunantstraat 3
6419 PB Heerlen
Nederland
T +31 (0)900 777 4 777
servicebureau@sevagram.nl
Dat is werken bij Sevagram voor Hennie van Bodegom
Voorzitter Lokale CliëntenraadHennie helpt bewoners hun stem te laten horen als voorzitter lokale cliëntenraad
Toen haar vader achttien jaar geleden bij Sevagram kwam wonen, raakte Hennie van Bodegom diep onder de indruk van de warmte en betrokkenheid binnen de zorglocatie De Regenboog. “Ik werd er altijd hartelijk ontvangen. De medewerkers leefden echt met me mee.” Na haar pensioen besloot ze niet stil te zitten en zich in te zetten als lid van de cliëntenraad. Inmiddels is ze voorzitter van de raden van De Regenboog en Elfershof in Heerlen. “Het voelde als een mooie invulling van mijn vrije tijd én als een manier om iets terug te doen.” Per 1 januari 2026 loopt de termijn van Hennie als voorzitter af. Daarom zoekt Sevagram nieuwe, enthousiaste mensen die zich willen inzetten als voorzitter van de lokale cliëntenraad.
Van familielid tot voorzitter van de cliëntenraad
Tijdens een bijeenkomst voor familieleden van bewoners raakte Hennie geïnteresseerd in de cliëntenraad. Tijdens een van die bijeenkomsten werd namelijk gevraagd of er mensen waren die lid wilden worden. Wat begon als een nieuwsgierigheid groeide uit tot een waardevolle rol als voorzitter. Hennie ontdekte dat haar luistervaardigheid, organisatievermogen en mensenkennis goed van pas kwamen. “Ik heb nooit in de zorg gewerkt, maar ik kon altijd goed met mensen omgaan”, vertelt ze. “Dat komt nu goed van pas: ik maak makkelijk contact, luister naar verhalen en probeer ervoor te zorgen dat bewoners zich gehoord voelen.”
“Het voelt voor mij, als ik bij De Regenboog naar binnen loop, als thuiskomen.”
Luisteren, meedenken en er écht zijn
Als voorzitter van twee cliëntenraden is geen week hetzelfde. Hennie organiseert vergaderingen, woont huiskamergesprekken bij en denkt mee over beleid. “Tijdens zo’n huiskamergesprek zit ik tussen bewoners en familie. Je praat, luistert en probeert te begrijpen wat er leeft.” Ook is ze betrokken bij de centrale cliëntenraad. “Daar bespreken we beleidsstukken en geven we advies. Als dat dan iets oplevert, is dat ontzettend waardevol.” Het contact met bewoners blijft haar echter het meest bij. “Als je een praatje maakt en ze lachen naar je, of als je met Kerst een kaartje van een bewoner krijgt: dat doet echt iets met je.”
Betrokken bij beleid én bewoners
Voor Hennie draait het werk in de cliëntenraad om meer dan vergaderen. Het gaat om nabijheid en betrokkenheid. “Je vertegenwoordigt de bewoners. Je moet erop toezien dat iedereen de zorg en het welzijn krijgt die hij of zij nodig heeft.” Tijdens de coronaperiode miste ze dat menselijke contact het meest. “Ik vond het zwaar dat we niet naar binnen mochten. Toen heb ik buiten op de parkeerplaats een zangeres geregeld, zodat bewoners toch konden genieten. Dat was emotioneel, maar ook mooi.”
Samen sta je sterker
Hennie prijst de warme cultuur en het teamwork binnen Sevagram. “De samenwerking met andere vrijwilligers is optimaal. Iedereen helpt elkaar waar nodig. Als iemand uitvalt, spring ik gewoon even bij. Zo gaat dat bij ons.” De sfeer is open en gemoedelijk, iets wat haar motiveert om zich ook na haar voorzitterschap te blijven inzetten. “Ik ben niet iemand die stil kan zitten. Ik blijf me graag inzetten voor de bewoners.”
“Het omgaan met mensen vind ik het fijnst aan dit werk. Je krijgt er zoveel voor terug in de vorm van een lach of een bedankje.”
Een boodschap aan toekomstige collega’s
Per 1 januari 2026 legt Hennie haar voorzittersrol neer, maar ze kijkt met trots terug. “Ik heb een hele mooie tijd gehad. Je leert veel, krijgt waardering en doet iets betekenisvols voor anderen.” Toch overweegt ze om in een vrijwilligersrol terug te keren binnen Sevagram. Haar boodschap aan iedereen die twijfelt om vrijwilliger te worden bij Sevagram is duidelijk: “Gewoon doen. Het is zo’n mooie invulling van je tijd. En het geeft enorm veel voldoening.”