×

Facilitair

Team Beheer en Onderhoud

Team Beheer en Onderhoud: gemotiveerde specialisten met passie

Teammanager Beheer & Onderhoud René Adema is iemand die staat voor zijn werk. In het bijzonder voor de medewerkers waarmee hij dag in dag uit in de weer is om gebouwen, apparatuur, gereedschappen en systemen bij Sevagram te inspecteren, te onderhouden en probleemloos te laten functioneren. René Vleggeert en Marc Bon van het serviceteam en contractbeheerder Sander Hirtz schuiven bij het gesprek dat we hebben eveneens aan. Het complete B&O-team bestaat uit achttien man: veertien in de buitendienst, vier in back office.

Veelomvattend

“Het team zorgt ervoor dat zorgmedewerkers en bewoners minimaal hinder ondervinden van onze inspectie-, onderhouds- en reparatiewerkzaamheden”, vindt René. “Dat is een veelomvattend pakket. Van kleinigheden zoals het vervangen van een lamp of een stekker tot grotere zaken als verstopte afvoeren en toiletten, een verwarming of airco die het niet doet of een alarm dat het laat afweten. Ook het onderhoud van buitenruimtes zit in ons pakket, waaronder het groenbeheer. Daarnaast zijn wij 24/7 stand-by als er calamiteiten zijn zoals een brand, wateroverlast zoals in het heuvelland in 2021 of systemen die niet functioneren. Het is aan ons om die problemen veilig op te lossen en de boel snel weer aan de praat te krijgen. Verder zijn wij het aanspreekpunt voor externe bedrijven waarmee wij in projecten en bij beheer- en onderhoudswerk samenwerken.”

Veiligheid centraal

Voor René en zijn crew is veiligheid een van de belangrijkste aspecten in hun dagelijks werk. Daarom zijn alle serviceteammedewerkers VCA-gecertificeerd en zijn zij bekend met de wet- en regelgeving op het gebied van veiligheid. “En dat is best breed”, legt Marc uit. “Het gaat daarbij om milieu en duurzaamheid, ongevallen en risico’s op de werkvloer, brand- en explosiegevaar, werken op hoogte, de omgang met elektriciteit en gevaarlijke stoffen of met machines en gereedschappen. Daarnaast hoe je veilig kunt tillen of hoe je struikelen, uitglijden en vallen voorkomt. Dat zit vaak in heel kleine dingen, de kunst is om iedereen daar bewust van te maken. Hen erop te attenderen dat ongelukken in de meeste gevallen in een klein hoekje op hun kans wachten om toe te slaan. Ook onze leveranciers spreken we aan op gedrag dat tot risicovolle situaties kan leiden. Uiteindelijk zijn wij verantwoordelijk voor het in acht nemen van alle wettelijke voorgeschreven maatregelen.”

Team spirit

Als servicemedewerker ben je bij uitstek een teamplayer betoogt René. “Je werkt immers vanuit meerdere locaties en vertrouwt erop dat de collega’s je helpen en vervangen als dat noodzakelijk is. Bovendien hebben we soms met uitdagende situaties te maken, denk aan mensen die opgesloten zijn in een lift die blijft hangen. Het oplossen daarvan vereist niet alleen flexibiliteit, maar tevens dat je kunt samenwerken onder hoogspanning en tijdsdruk. Daarom moet je onder alle omstandigheden rustig blijven en vakbekwaam en zorgvuldig je werk doen. Al is het maar om paniek te voorkomen. En omdat we met verschillende disciplines te maken hebben - denk aan zorgteams en bewoners in al onze locaties,  facilitair of ICT -  besteden we ruim aandacht aan goed en duidelijk communiceren. Daar staat en valt alles mee.”

Teamgevoel, de juiste spirit en betrokkenheid koesteren de mannen. Ze gaan geregeld met zijn allen op pad voor een uitje, ondernemen gezamenlijk activiteiten en zijn niet vies van een hapje en een drankje op zijn tijd. “Dat is belangrijk”, vindt het viertal. “Sevagram is een grote organisatie met meerdere locaties en de nodige medewerkers. Die rekenen erop dat wij er meteen voor hen zijn als dat nodig is. Binnen het team heeft bovendien iedereen zo zijn eigen specialisme en doen we als team voortdurend een beroep op elkaar. Dat lukt beter als je een hechte en gemotiveerde groep bent met mensen die elkaar blindelings vinden en op elkaar kunnen bouwen.”  
 

Externe partners

Contractbeheerder Sander Hirtz heeft vooral te maken met de externe partners die Sevagram inhuurt. Hij benadrukt dat het woord partners geen loos begrip is. “Wij zijn er niet op uit om de bedrijven en firma’s die voor ons werken als een sinaasappel leeg te persen en te laten werken voor de allerlaagste prijs. Betrouwbaarheid, kwaliteit, kennis van zaken en een langdurige relatie zijn naast een redelijke prijs minstens zo belangrijk. We gunnen onze partners een opdrachtgever die hen in staat stelt hun werk professioneel te doen en daar iets aan over te houden. Bedrijven die met verlies voor ons werken redden het uiteindelijk niet, dat is niet in ons belang. Desondanks proberen we zoveel mogelijk onze werkzaamheden in eigen beheer en met eigen mensen uit te voeren. Waar dat niet kan werken we samen met externen. Bij voorkeur met grotere lokale firma’s en voor een langere periode.”